onsdag den 29. februar 2012

Dhal 2

I går forsøgte jeg mig igen med en dhal, denne gang kiggede jeg på lidt forskellige opskrifter og blandende så det jeg havde lyst til. Denne gang brugte jeg kun 1 slags linser, og det synes jeg var bedre end sidste gang hvor jeg blandede.
Jeg brugte:
1 løg (hakket)
2 fed hvidløg
gurkemeje ca. 1 tsk
garam masala ca. 1 tsk
tørret chili (hakket)
spidskommen ca 1 tsk
ristet kommen, der efter knust.
ca. 150 gram røde linser
1 dåse flåede tomater
en dåse tomatkoncentrat
Herbamare grøntsagsbouillon ca. 1 tsk
en lille dåse kokosmælk
salt 

Jeg startede med at riste kommen på en tør pande og der efter knuse det i min morter
Der efter sauterede jeg løg og hvidløg i en del smør.
Her efter kom krydderierne i, der efter linser, tomat, kokosmælk og herbamare i.
Her efter stod det og simrede længe. Linserne skal som minimum være rimelig udkogte, hvilket tager omkring 30 min, gerne mere.



Jeg havde besluttet, at jeg også ville forsøge at lave naan og fandt en gammel opskrift jeg engang har fået, klippet ud af et blad, som jeg ikke ved hvad er, så beklager hvis jeg har nuppet en eller andens opskrift, dog har jeg ændret en del i den. 
1 tsk sukker
25 gram gær
1 1/2 dl vand
225 gram mel
1 spsk olivenolie
1 tsk salt.

Sukker hældes i en kop, hvori gæren smuldres, og det røres til en masse. Vandet tilsættes og blandingen står ca 10-15 min. På den måde giver man gæret et lille chok, og der kommer hurtigere gang i gæringsprocessen.
Hæld melet i en skål og rør olie, salt og gærblandingen i. Ælt dejen glat og lad den hæve så længe som muligt, ca. dobbelt størrelse. Ælt den her efter igen og del den i de stykker naan du vil have.
Læg dem på en bageplade, hæld olivenolie over (ikke for meget) og krydderier/frø. Jeg brugte nigellafrø/jomfru i det grønne og sesam.
Bag den under grillen i ovnen i få minutter. Vend dem, hæld olie og krydderier/frø på. Bag igen i få minutter. Nemt!





Ingen kommentarer:

Send en kommentar