onsdag den 5. december 2012

Folkeskolen

Nu er jeg jo ikke folkeskolelærer men pædagog, i øjeblikket på daginstitutionsområdet, alligevel er jeg ret optaget af den der folkeskolereform der har fyldt i medierne de sidste par dage. Jeg er dybt bekymret for at man mener, at børn kun kan lære mere ved at være længere tid i skole, jeg gik selv i SFO og der lærte jeg sørme rigtig rigtig meget, både den læring der handler om at kunne skrive mit eget navn, tælle hvor mange perler der skulle være på snoren, men også den læring der handler om at fungere i et socialt fællesskab osv. osv. Som det ser ud lige nu, skal pædagoger primært gå ind i skolen og støtte lærerne i deres arbejde, evt. ved hjælp af andre arbejdsmetoder.... og SFO'en bliver en saga blot. Det er synd, rigtig synd fordi der som sagt ligger en kæmpe læring og værdi i det fritidspædagogiske rum som SFO'en og fritidshjemmet er en del af.
Et par af mine venner har skrevet nogle rigtig kloge ord om emnet og dem synes jeg I skal ta' at læse. Marie som er lærer har skrevet dette og Lars som er pædagog har skrevet her og hvis man vil læse lidt mere om emnet, synes jeg også Rosa Lund fra Enhedslisten kommer med nogle gode betragtninger her. Til slut vil jeg lige komme med et lille digt, min mor præsenterede mig for da jeg var teenager, som passer utrolig godt til debatten.



giv børnene ret
til at lege og lære,
at drømme og forme, 
leve og være
kun dér, hvor børn
kan føle sige trygge, 
gror det, de gamle 
kaldte for lykke
(Scharnberg)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar