fredag den 13. juli 2012

Pastasalat og boller

Forleden lavede jeg en af "de der" man bliver ved med at lave igen og igen. Det er en nem og lækker pastasalat synes jeg, den kan varieres i alle mulig afskygninger, men dette er altid udgangspunktet.
Til en stor portion, aftensmad og frokost
ca. 250 gram pasta skruer
Fedtfattig A38 lidt mindre end en dl
1 1/2 spsk creme fraiche (man kan også bruge fromage frais, kvark eller lign, men jeg synes den ægte vare er mest lækker)
cheddar ost i firkanter på ca. 1 cm. Jeg bruger lys cheddar, da forskellen på den lyse og den "orange" ofte ikke er andet end farvestof (adr)
to peberfrugter i små tern
1 dild plante (hvis man bruger dem fra supermarkederne), som hakkes, ikke alt for fint.

Pastaen koges, imens laves dressing af mælkeprodukter, salt og peber. Dilden puttes i. Herefter puttes ost og peberfrugt i, når pastaen er afkølet puttes den i og det hele blandes, der må gerne være godt med dressing, så put mere i, hvis ikke det dækker det hele. Sæt pastasalaten i køleskabet så dressingen stivner lidt, så er det aller bedst, ofte kan jeg dog ikke vente, og spiser det med det samme.

Denne gang spiste jeg boller til, men en gang simpel grøn salat er også rigtig godt.
Bollerne laver jeg, som jeg oftest laver brød, by heart.
Jeg bruger lidt mere en halv liter vand. Lidt sukker, lidt salt, hvis jeg kan vente med bollerne til dagen efter bruger jeg kun en lille smule gær, ca. 10 gram, men hvis de skal bruges samme dag, 25 gram. Vand, salt, gær og sukker røres sammen til gæren er opløst. Herefter rører jeg en spsk rapsolie i. Og så er der ellers fri leg, disse blev til af skvis rugmel, en skvis gramhamsmel, en ordentlig omgang solsikkekerner, en håndfuld mandler og hvedemel. Jeg må indrømme at jeg ikke måler, men bare hælder det i, jeg nu engang synes på dagen. Mandlerne er et rimelig nyt tiltag, jeg putter dem i hele, og det fungerer rigtig godt. Hvor længe de hæver, skal jeg ikke kunne sige, det kommer som oftest an på hvor længe jeg gider vente :-)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar