fredag den 8. januar 2016

Økologisk genbrugstøj

I går var jeg forbi min yndlingsgenbrugsbutik. Jeg kommer næsten altid der fra med noget. I går var det en Pomp de luxe bluse som var GOTS-mærket. Jeg finder ret ofte noget der er GOTS-mærket eller har andre miljømærker. I går blev jeg så spurgt på Instagram om jeg havde et særligt trick til at finde de lækre sager. Om mine tricks er særlig ved jeg ikke, men jeg tror jeg har en idé om hvorfor det som regel går godt. 

Jeg kommer jævnligt i den samme butik. Butikken er i øvrigt lille, hvilket gør, at det er nemt hurtigt at se på hvert eneste stykke tøj i de størrelser der har relevans for mig/min datter. Jeg er ikke menneske der går synderligt op i mode, men alligevel kan jeg nemt kende designet på nogle af de mærker jeg godt kan lide. Det gør at de let finder min hånd. Det samme gør sig gældende med tøjmærker, hvor jeg ved, at der er forskel på deres kollektioner, som f.eks med Pomp de luxe. Jeg synes en del af deres tøj er for fimset, men da jeg ved at noget af det er GOTS kigger jeg grundigt på tøjet, og ser efter mærkningen. At jeg let genkender tøjet gør også at ofte spotter tøjet i størrelser der er ret langt ude i fremtiden. Når jeg gør det, er det altid en vurdering, om jeg tror vi kommer til at bruge tøjet når tid er. Jeg har endnu ikke oplevet at vi har haft for meget tøj, eller glemt tøj jeg har købt, som man tit hører om. Og dermed køber jeg en del på forskud. 

Så kort fortalt må mine tricks være 
1) find en butik, med et udvalg der passer til din smag. (Hvis det er muligt) 
2) kom i butikken ofte
3) kig tøjet i de relevante størrelser grundigt igennem. 
4) husk navne og designs på mærker du godt kan lide eller ved har de mærkninger du gerne vil have. 
5) skimt de større størrelser 
6) køb forud 

De mærker jeg har fundet mest af har været Katvig (GOTS-mærket) vær obs på at deres mærkning har ændret sig, så der skal kigges på tøjet. Småfolk der er oeko-tex, Ej sikke lej også oeko-tex og som nævnt pomp de luxe. 
Nu mangler jeg bare at finde en genbrugsbutik, hvor jeg selv kan finde lækkert tøj. Kom meget gerne med anbefalinger! 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar